Seneste

Det kommende opgør med konsolgenerationer

1312

29-06-2016 18:59

Måden hvorpå vi opfatter konsoller og deres levetid er på kanten til at ændre sig markant. Det startede som rygter tidligere i 2016 og omkring E3 viste det sig at både Sony og Microsoft var klar til at ændre deres strategi. Her taler vi selvfølgelig om Project Scorpio og Playstation 4 Neo. Fremfor at introducere en helt ny generation af konsoller, i form af Playstation 5 eller XBOX Two, så har begge konsoludviklere valgt at i stedet introducere kraftigere udgaver af deres eksisterende konsoller. Sony fortalte dagen inden E3 2016 at Playstation 4 Neo var i udvikling og under Microsofts pressekonference annoncerede de Project Scorpio, en kraftigere udgave af XBOX One, der har 6 teraflops af processeringshastighed og skulle derved være 4.5 gange stærkere end den nuværende XBOX One. Men begge maskiner kommer til at køre de samme spil som deres regulære søskende og udviklere skal derfor til at lave spil til begge udgaver af en given konsol.  



På denne måde har Sony og Microsoft effektivt udryddet den gængse opfattelse af konsolgenerationer. I stedet for at udgive helt nye konsoller hvert 5. eller 6. år, så kommer vi helt sikkert til at se at der kommer en ny og kraftigere udgave af en konsol hvert andet år, i stil med måden hvorpå Apple introducerer nye modeller af deres iPhones.  



Undertegnede er ikke specielt glad for denne udvikling, men det virker som en naturlig udvikling ikke desto mindre. De to største problemer som jeg ser er 1) kravet om at udviklere skal udvikle flere versioner og 2) At forbrugere pludselig skal punge ud for nye konsoller hvert år. Lad os starte med det første.  



PC gamere vil jo nok fnyse en smule af konceptet omkring at lave forskellige udgaver af et spil der kan køre på både svagt og stærkt hardware. Men for de udviklere der er vant til at udvikle én enkelt version der er optimeret til én bestemt konsol eller konfiguration, kan det pludselig være en udfordring at skulle udviklere mere end én version af deres spil. Man kan dog omvendt sige at nogle udviklere har været vant til både at udvikle til f.eks. XBOX 360 og XBOX One på samme tid, så de udviklere vil nok have en fordel i denne situation.  



Det andet problem som jeg udpegede er at forbrugere nu kommer til at skulle 'opgradere' deres konsoller til en nye og stærkere udgave oftere end før. Det er et smart træk, da konsoludviklere kommer til at kunne tjene flere penge, og sikkert spare nogle i samme omgang. Man kan da også påpege at forbrugeren jo ikke behøver at købe den nyeste model af en given konsol, men hvis man kigger på Apples model, så bliver gamle modeller dårligere og dårligere til at afvikle det nyeste software i takt med at de nye modeller kommer ud. Man kunne være bekymret for at den samme tendens ville være at finde i denne nye afvikling af konsolgenerationer.  



Men lad os nu se. Det kan jo være at denne måde at lave konsoller på er en måde hvorpå forskellige forbrugergrupper kan stilles tilfredse. Mens familiefaren kun behøver købe en billig XBOX One til sine børn, så har den mere hardcore spiller i 20'erne måske mere lyst til at smide flere penge i en kraftigere XBOX One, da grafik og ydeevne måske betyder mere for den forbrugertype. Man kan dog være en smule bekymret for at konsollernes identitet forsvinder i dette opgør med konsolgenerationer.