Seneste

Første indtryk: The Legend of Zelda: Majora’s Mask 3D

1318

06-02-2015 14:13

Det er remaster-/remake-titlernes storhedstid, hvor spil som Grim Fandango bliver genudgivet i HD og Grand Theft Auto 5 og The Last of Us bliver genudgivet til next-gen konsoller. Et af de mest efterspurgte remakes nogensinde er dog The Legend of Zelda: Majora’s Mask. Nintendo har endelig givet efter for presset og har udgivet The Legend of Zelda: Majora’s Mask 3D, efterfølgeren til det Ocarina of Time remake som vi fik tilbage i 2011. Holder denne N64 klassiker 14 år efter det oprindelige spil udkom? Her får du mit førstehåndsindtryk af spillet. Den fulde anmeldelse følger i næste uge.


Terminas Skæbne


For dem der ikke har spillet Majora’s Mask er her en lille opsummering af historien. Efter Link hedder Hyrule i Ocarina of Time og er vendt tilbage til sin barndom, rejser han ud i verden for at finde en forsvunden ven. I løbet af rejsen møder han Skull Kid og de to feer Tatl og Tael. Skull Kid ender med at stjæle Links Ocarina, samt hans hest Epona, hvilket får Link til at forfølge ham. Link ender i Termina, en mærkværdig parallel verden til Hyrule. Link finder hurtigt ud af at Termina er i stor fare, da Skull Kid, ved hjælp af Majora’s Mask, har fået månen til at styrte ned mod Clock Town, Terminas hovedstad. Link har derfor tre dage før månen rammer byen, hvilket ikke er særlig gode odds, men da Link kan manipulere tid ved at bruge hans Ocarina har han en chance.



Et spil der holder


Jeg har på nuværende tidspunkt spillet de første to dungeons og klaret et par nemme sidequests. Efter at have spillet samtlige 3D Zelda-spil der er udkommet siden Ocarina of Time, kan jeg med sikkerhed sige at MM er unikt. Det holder stadig og føles nærmest som et frisk pust i kontrast til Zelda-spil som Twilight princess og Skyward Sword, som tæt følger OoT-formularen. De figurer der bor i Termina virker til at have mere dybde end i andre spil, i det du lærer dem at kende og kan følges deres vaner i de 3 dage spillet gentager. De fleste sidequests i spillet handler om at hjælpe indbyggerne og det skaber et unikt gameplay hvor sidequest’enes vigtighed stiger. Majora’s Mask er et af de første spil der introducerer vigtigheden af dag- og natcyklus og dette remake minder os om hvor mange muligheder konceptet har.


Et andet aspekt der gør spillet unikt er maskemekanikken. Igennem spillet får Link en række masker, der alle har forskellige egenskaber. De tre mest brugte masker er de masker der transformere Link om til en anden race fra Zelda-serien. Disse tre masker er Deku, Goron og Zora-maskerne, som alle giver Link unikke, nye egenskaber når han bærer dem. Gameplay’et ændrer sig markant fra transformation til transformation. Der er også andre masker, der istedet for at transformere Link, blot giver ham andre egenskaber eller forbedrer stats. Min absolutte favoritmaske er Bunny Hood-masken, som får Link til at løbe hurtigere og hoppe længere. Den er nærmest uvurderlig i de situationer man er i Link’s almindelige form.



Majora’s Mask er mekanisk solidt, især når man kigger på kampsystemet og dungeon designs. Den første dungeon i spillet er især godt designet, da den tydeligvis er lavet som en introducerende oplevelse, men stadig udfordrer spilleren. Man kan måske godt mærke af gameplay’et er lidt gammeldags på nogle punkter, især i forhold til styring af Link og pacing af content, men det gør langt fra Majora’s Mask til en dårlig oplevelse.


Nye tiltag


Majora’s Mask 3D er ikke blot et remake af det originale, men også en forbedring. En ting der er blevet ændret fra det originale spil er de måde du får fat i den såkaldte ”Bomber’s Notebook”. Denne notesbog giver spilleren overblik over hvilke events spilleren er faldet over og også hvornår spilleren kan interagere med de forskellige karakterer i spillet. Yderligere kan spilleren sætte en alarm der advarer dem om at et event snart finder sted. I det originale spil fik du Bomber’s Notebook som del af en valgfri sidequest, men i 3DS-udgaven får du den automatisk meget tidligt i spillet. Dette gør at spilleren får meget nemmere ved at få overblik over de mange sidequests, events og karakterer, men en anden effekt er også at spilleren indser hvor centralt et koncept det er. Jeg havde fordelen af at have spillet det originale spil, men nye spillere der spiller Majora’s Mask for første gang vil have meget mere gavn af dette.



Spillet er jo et remake og grafisk set er spillet blevet tekstureret fra bunden og op. Man kan nemt se at 3DS’en har bedre grafiske kompetencer end Nintendo 64’eren havde, da spillet er blevet meget skarpere og teksturerne pænere. Den største forskel ses på husenes interiør. Hvor mange dele førhen var 2D renderede flader, er næsten alle objekter renderet i 3D i 3DS-udgaven.


Afslutning


Jeg glæder mig til at spille Majora’s Mask færdig, ikke kun så jeg kan give min fulde vurdering af spillet, men også fordi at det kribler i fingrene. Jeg skal nu gennemføre de sidste to templer, samt til at samle flere masker og klare flere sidequests. Spillet er spækket med content, selvom det ved første øjekast virker som et kort spil.