Seneste

Hands-on: Playstation 5

179

16-08-2024 11:04
layStation 5 (PS5) har været en af de mest eftertragtede konsoller siden sin lancering i november 2020. Med en imponerende lineup af spil og en kraftfuld hardware, har den markeret sig som en milepæl i gamingverdenen. Men hvordan er den egentlig at spille på? Er det værd at opgradere fra PlayStation 4 (PS4)? Og hvordan klarer den sig sammenlignet med Xbox Series X? Her er en hands-on anmeldelse, der dykker ned i både konsollens og controllerens funktioner.

Design og performance


Først og fremmest er PS5 et visuelt statement. Med sit futuristiske design og markante størrelse skiller den sig ud i enhver stue. Konsollen er betydeligt større end PS4, hvilket giver plads til bedre køling og en kraftigere intern arkitektur. PS5 er udstyret med en specialdesignet SSD, der muliggør ekstremt hurtige loadtider. Spil, der tidligere tog et minut at loade på PS4, startes nu på få sekunder. Dette forbedrer oplevelsen mærkbart, især i åbne verdener som Demon’s Souls eller Spider-Man: Miles Morales.

Når det kommer til ydeevne, er PS5 en ægte next-gen maskine. Den understøtter 4K-opløsning, ray tracing og op til 120 fps i visse spil, hvilket giver en imponerende visuel oplevelse. Sammenlignet med PS4 er det en massiv opgradering, især hvad angår billedkvalitet og flydende gameplay. Sammenlignet med Xbox Series X er forskellen dog mindre markant. Xbox Series X har en lille overhånd i rå ydeevne, men forskellene er næsten ubetydelige i praksis, når det kommer til spiloplevelsen.

Den nye controller


En af de største nyheder ved PS5 er den nye DualSense-controller. Hvor PS4’s DualShock 4 var en solid, men traditionel controller, bringer DualSense noget helt nyt til bordet. Controlleren er lidt større og tungere end sin forgænger, hvilket giver en mere solid og behagelig følelse i hænderne.

DualSense’s største salgsargument er de avancerede haptiske feedback-motorer og adaptive triggere. Haptisk feedback betyder, at controlleren kan simulere følelser som tekstur, vibrationer og bevægelser på en utrolig præcis måde. Når du eksempelvis kører på grus i Gran Turismo 7, kan du mærke hver lille sten, du rammer, gennem controlleren (næsten i hvert fald).

De adaptive triggere er lige så imponerende. De justerer modstanden afhængigt af, hvad du laver i spillet. Hvis du f.eks. spænder en bue i Horizon Forbidden West, vil triggerne blive gradvist hårdere at trykke ind, hvilket skaber en mere realistisk og engagerende oplevelse.

Hvad med spillene?


Desværre er det her, Sony kommer til kort. Playstation 5 er isoleret set en fantastisk maskine, men det er tydeligt, at der mangler det vigtigste: De eksklusive spil. Sony har simpelthen ikke sin pipeline i orden. Det betyder, at maskinen står slukket i lange stræk fordi der simpelthen ikke er nok nye ting at spille på den.

Det er selvfølgelig noget, der kan ændres på, og Sony arbejder da også på højtryk, men det er tydeligt, at maskinen er inde i en tørkeperiode anno 2024.