Seneste

Hedeholm Corner: Developer Eyes – Kunsten at se på spil, som en spiludvikler

1481

27-05-2013 20:04

Skrevet af: Kristian Hedeholm


Vidste du, at du allerede i dag kan træne en af vigtigste egenskaber man skal have som spiludvikler? Uanset om du drømmer om at arbejde, som game designer, programmør eller grafiker indenfor spilbranchen, så er ”Developer Eyes” et af dine vigtigste værktøjer når det kommer til spiludvikling. Klik indenfor, for at læse en håndfuld konkrete tips til hvordan du kan træne denne egenskab.


Når du læser dette, så gør du det højst sandsynligt fordi du har en interesse for spilmediet. Du har måske, ligesom jeg selv, ligefrem en passion for spilmediet, der er så stor, at du drømmer om at arbejde med spil i din fremtid. Hvis dette er tilfældet, kan du trygt læse videre, da jeg her vil fortælle dig om en af de vigtigste egenskaber du får brug for, som spiludvikler.


Ser du, når du køber et spil og sætter dig til at spille dette spil, så er der faktisk flere forskellige måder du kan opleve spillet på. De fleste, når de sætte sig til at spille et spil, oplever måske den fantastiske historie, som spillet har at byde på. Andre finder det helt fantastisk at kunne opleve en helt ny verden, som de kan gå på opdagelse i, mens andre oplever magien ved gode afbalanceret spilmekanikker. Det er den måde, som forbrugere ofte oplever deres spil på. Dette er der ikke noget galt i, faktisk tvært imod for det betyder blot at udviklerne har gjort deres arbejde godt. Men hvis man gerne vil arbejde som spiludvikler, så er det ikke helt nok at opleve spil på den måde. Der er nemlig en anden, dybere måde, om man vil, at opleve spil på. Det handler om at kunne kigge på spil, på en sådan måde, som en spiludvikler vil kigge på spil. Med andre ord, så handler det om at have ”Developer Eyes”. Men hvordan tænker man, som en spiludvikler, hvis man ikke har prøvet at arbejde som en før?


Dette er faktisk overraskende let. Det handler om, at man skal stille sig selv spørgsmål omkring det spil man spiller. Ved at du stiller dig selv de rette spørgsmål omkring det spil du spiller, kan du nemlig flytte dit fokus fra bare at nyde spillet som en oplevelse, til at tænke mere over hvordan spillet egentlig er blevet udviklet. Jo mere du tænker også disse ting, desto bedre bliver du også til at udvikle spil på længere sigt. En god måde at begynde på, er at stille sig selv disse to meget simple spørgsmål:”Hvordan har de lavet X?” og ”Hvorfor har de lavet X?” hvor X kan være forskellige elementer i et spil. Eksempelvis kunne man spørge sig selv: Hvordan har udviklerne lavet så Mario kan hoppe i Super Mario 64, og hvorfor har de lavet så han kan hoppe?


En ting er at stille spørgsmål, en helt anden ting er ret faktisk at svare på disse spørgsmål. For at du kan blive en god spiludvikler, er det nemlig ikke nok blot at stille nogle gode spørgsmål. Du bliver også nødt til at svare på dem, for det er ved at svare på disse spørgsmål, at du bliver en mere erfaren spiludvikler. Hvis du ikke har nogen anelse om, hvordan forskellige elementer i et spil er blevet lavet, eller hvorfor de er blevet lavet – så undersøg det på nettet. Du vil blive overrasket over, hvor venlige folk er til at diskutere sådanne ting på forskellige spiludviklingsfora. Så længe du bare spørger pænt og fornuftigt.


Personligt kigger jeg stort set altid  på de spil jeg spiller med developers eyes. Jeg kan simpelthen ikke lade være med at tænke over alt, lige fra hvordan et interface er sat sammen, til hvordan forskellige spilmekanikker fungerer. I takt med at du får mere og mere erfaring som spiludvikler, er jeg sikker på, at du vil komme til at opleve det samme når du går i gang med et nyt spil. Her er det selvfølgelig vigtigt, at man også ind i mellem lader være med at kigge på et spil med developer eyes og bare læner sig tilbage og nyder den gode spiloplevlese. Nå jo, for at svare på de to tidligere spørgsmål, så måden Nintendo får Mario til at hoppe på, sker ved hjælp af vektor regning som simulerer de fysiske love. Grunden til at Mario kan hoppe, er fordi det er en af grundspilmekanikerne i platformspil genren.