Seneste

NGJ15 Interview: Blink Blink Boom

2033

07-02-2015 22:47

Til Nordic Game Jam 2015 er der rigtig, rigtig mange folk, der knokler for at lave spil henover weekenden. Vi har interviewet nogle af dem.


Jammers: Gustav, Sandra, Chris, Wojciech, Maxime og Arda


Spil: Blink Blink Boom


Gruppenavn: Epic Sax Team


 


Hvad er det for en slags spil og hvad går det ud på?
Spillet de laver er inspireret af den gode, gamle børneleg kaldet ”rød, gul, grøn, stop!” og er et assymetrisk spil, hvor den ene spiller styrer med øjnene (ved hjælp af eyetrackeren SteelSeries Sentry) og de andre players styrer med Xbox 360-controller.



Spillet går så ud på, at controller-holdet i form af en dansende højtaler (ja, du læste rigtigt!) skal forsøge at nå fra enden af en lang gang til den anden, uden at personen der styrer med øjnene, får skudt dem. For øjne-spilleren besværliggøres dette dog markant af, at det ikke kun er controller-spillerne der er i denne hal. Der er nemlig også en håndfuld AI-styrede højtalere, der ikke kan skydes. Ikke nok med det, så har øjne-spilleren også kun et begrænset antal skud, der kun kan lades ved at man har lukkede øjne – jo længere de er lukkede, desto flere skud kan du skyde. Det betyder altså, at hvis du skal skyde din modstander, så skal du lukke øjnene. Men når du lukker øjnene, så giver du mulighed for at hele banden af højtalere kan rykke sig nærmere gangens slutning. 


Man skal altså som højtaler-styrende snyde den seende. Da det naturligvis ikke er lige nemt at se, om øjne-spilleren har lukkede øjne, så spiller Sax Guy højlydt musik, når øjnene er åbne, imens et andet stykke musik afspilles når øjnene er lukkede, så man på den måde ved hvornår man skal bevæge sig.


Ok, der var lige lidt problemer da jeg skulle optage spillet. De røde kasser er de der bliver højtalere senere i udviklingen og lige nu står de HELT oppe i ”ansigtet” på øjne-spilleren. Men man får da en idé ikke?

Hvor kom inspirationen fra?
Denne lidt tossede idé startede ud fra det udgangspunkt, at hele gruppen var enige om at de gerne ville lave et asymmetrisk spil med en eyetracker. Da temaet så var obvious, så blev de hurtigt enige om at lave noget der ikke var obvious og det inspirerede dem til at lave et spil, hvor man skulle spille med lukkede øjne. I starten var deres idéer ganske komplekse, men de fandt hurtigt ud af, at de ville fokusere på at gøre det meget simpelt, minigame-agtigt.


Hvordan blev gruppen dannet?
Gruppen blev dannet først og fremmest ud fra det udgangspunkt, at de alle gerne ville prøve at være sammen med folk de ikke kendte. Alligevel er de endt op med at have en gruppe, der komplimentere hinanden godt med en god balance af holdets roller. De er 3 programmører, to tegnere og en lyd-artist. Chris McEntee, ham fra Ubisoft, fortæller at han inden jammet ikke havde så store forhåbninger om at komme med i en gruppe, der kunne være så afbalanceret, hvor alle kan kontribuere. Så han var meget positivt overrasket over hvor godt samarbejdet kørte – de andre i gruppen var enige.



Hvad med søvnen?
Sidste nat (natten til lørdag) fik de alle i hvert fald 5 timers søvn, men i aften er det en helt anden snak. ”I can sleep when i’m dead” fortæller Chris. Der skal altså nok næppe soves i nat.


Så, med en så erfaren herre som den Ubisoft-ansatte Chris McEntee på holdet, der ikke sover i nat, så skulle man tro at sejrens sødme var målet for den gæve gruppe. Men nej, det vigtigste er at lave et spil, hvor folk bare lige vil spille én gang til. Altså, det vigtige er at skabe et spil der skaber lyst til mere, fremfor nogen priser.


Og hvad er så spillets navn?
"Æhm, jaaa. Hvad med Blink? Eller Panic at the Disco? Eller noget helt tredje?" var reaktionen fra holdet, da jeg spurgte dem lørdag eftermiddag. Det endte altså med at blive Blink Blink Boom.


Opdateret mandag post NGJ15:


Hvor store ændringer kom der sidenhen?
Som I kan se, hvis i sammenligner billederne nederst i nyheden med de øvre, så kom der en del mere farve på. Desuden fjernede de Epic Sax Guy og erstattede det med et selvkompaneret stykke musik. Da jeg testede spillet var højtaler-layoutet heller ikke kommet på, men det kom dér.



Hvordan endte det med at gå for spillet?
Blink Blink Boom kom på anden pladsen i deres pulje, kun 1 stemme fra vinderen af puljen. Vinderen, Do You Want To See My Drawing, endte med at få en 2-plads i finalefeltet, så det var altså ikke helt skidt for den gæve gruppe, der i en hyldest til Epic Sax Guy (der jo agerede soundtrack i den tidlige udgave), kaldte sig for Epic Sax Team.


I kan downloade Blink Blink Boom her (kræver Eye-tracker) eller se Gustavs Twitter-opdatering, hvor spillet vises frem her (desværre ikke med lyd):