Seneste

Overwatch (PC)

2273

22-06-2016 14:15

For første gang I meget lang tid har Blizzard Entertainment udgivet en helt ny IP. Ikke noget Diablo, Warcraft eller Starcraft, nej jeg taler selvfølgelig om Overwatch, Blizzards nye Hero Shooter. Undertegnede har spillet spillet siden den åbne beta i starten af maj måned og har nu spillet det færdige produkt i en måneds tid og nu føler jeg mig klædt på til at anmelde spillet. Jeg retter derfor det analytiske øje ind på Blizzard nye shooter.



Jeg har spillet Overwatch på PC og har spillet over 20 timer siden det er udkommet. Har også kort spillet den åbne beta på PS4.



Velkommen til fremtiden



Overwatch finder sted i en fiktiv fremtid her på jorden. Robotter, eller Omnics, som de hedder i Overwatch, er blevet så advancerede at de er blevet et helt folkefærd i sig selv. Dette er dog ikke uden problemer, og sætter gang i den store ’Omnic crisis’, hvor Omnics skaber en hær af kamprobotter der skal bekrige menneskeheden. Det er her at organisationen Overwatch bliver skabt af de Forenede Nationer, der består af en række supersoldater og helte der får styr på krigen mellem Omnics og Mennesker. Nogle år senere begynder der er opstå problemer i Overwatch-organisationen og de bliver lukket ned.





Så spoler vi frem til den nuværende tidsalder i Overwatchs verden. Omnics eksisterer stadig i verden og er blevet forenet med menneskeheden. Men det er ikke alle der er lige glade med situationen og flere Omnics udsættes dagligt for vold og mistillid. Ikke nok med det, så er den onde organisation Talon igang med en eller anden form for eskalering af konflikten. Den forhenværende Overwatch-agent Winston, videnskabsmand og gorilla, vælger på baggrund af den ulmende krise at genindkalde verdens Overwatch-agenter til aktiv tjeneste.



Historien spiller ikke en stor rolle i spillet



Selvom Blizzard har gjort meget ud af at opbygge en historie og en verden omkring spillet og dets figurer, så spiller historien ikke så stor en rolle i spillet. Historien er hovedsageligt fortalt gennem animerede kortfilm og tegneserier, som er blevet udsendt op til spillets lancering. Men historien gør dog at man bliver mere investeret i spillet og dets karakterer, men samtidig er det godt at spillet i sig selv ikke bruger alt for meget tid på at opsætte historien, da det ville gøre det sværere for nye spillere at komme ind i spillet. Desværre giver spillets forskellige game modes ikke så meget mening i forhold til historien, da de oftest består af enten at overtage et område eller eskortere en utroligt langsom bil fra punkt A til B. Yderligere så består spillets helte både af helte fra Overwatch-organisationen og skurke fra Talon-organisationen.





Nem tilgang



Det er som nævnt okay at spillet i sig selv ikke bruger så meget tid på historien. For som resultat er Overwatch et utroligt tilgængeligt spil. Efter man har købt det, kan man nærmest hoppe direkte ind i et spil og så kan man ellers lære spillet, som man går frem. Der er dog også en utroligt engagerende tutorial, hvor man får lov til at lære spillets grundlæggende mekanikker. Spillet gør meget ud af at give spilleren information om den helt man spiller som. Ved at trykke F1 kan man altid få en oversigt op over heltens evner og specielle forhold.





Hurtigt og action-fyldt gameplay



Spillets gameplay er utroligt hurtigt og action-fyldt. De fleste kampe tager alt i mellem 5 og 18 minutter og du er hurtigt videre til den næste kamp. Modsat spil, som League of Legends, hvor kampe tager en halv til en hel time, så er det forfriskende med et spil hvor man hurtigt kommer fra spil til spil. Der er også masser af action, eftersom kampen om de fleste objectives hurtigt bliver desperat. Og når spillere bliver desperate, laver de mere interessante og risikofyldte plays, som både lykkes og fejler og skaber interessante gameplay-sitautioner.



Vidt forskellige helte



Overwatch har i alt 21 helte, der hver især har unikke evner og våben. Overordnet set er Overwatchs helte delt op i 4 forskellige classes: Offense, Defense, Tank og Support. Offensive heroes handler i høj grad om at angribe og deres evner giver dem en god chance for effektivt at slå fjenden ihjel. Tilgengæld har de ikke specielt meget liv og kan nemt slås ihjel hvis man tager dem på sengen, så at sige. Defense-helte er skabt til at beskytte objectives. Hvis du gerne vil beskytte et capture point, så er det denne class du skal have fat i. De er gode til at holde områder og campe passager og får man sat sine defense-helte rigtig godt op, så kan man komme langt i en defensiv situation. Tank-helte er de mest solide helte i spillet og de specialiserer i at være hårdføre og at beskytte deres holdkammerater. Support-helte er den mest undervurderede class, men er samtidigt den måske vigtigste i spillet. Supports består hovedsageligt af healers, der sørger for at holde deres holdkammeraters liv oppe, men de kan også buffe deres holdkammerater på forskellige måder.





Selvom helte i hver class har samme funktioner, så er alle helte indenfor en given class vidt forskellige. Tracer er en hurtig offensive hero, der kan spole tiden tilbage og dashe frem og tilbage, mens Reaper er en langsom offensive hero, der specialiserer sig i bagholdsangreb og bruger to pistoler der er mest effektive på klods hold. Mens Reinhardt har et kæmpe skjold der kan beskytte hans holdkammerater, så har han tilgengæld en hammer, der kun kan bruges i ansigtet på sine fjender, mens en anden tank, som D.Va kun kan blokere skade i et kort øjeblik, men hvis hendes mech-armor dør, så kan hun stadig kæmpe videre udenfor mech’en. Jeg kunne beskrive langt flere helte, men så ville denne anmeldelse blive alt for lang.





MOBA-inspireret Team Fortress 2



Grundlæggende kan man kalde Overwatch for en hybrid mellem Team Fortress 2 og MOBA-spil. Team Fortress 2 er klart den største inspiration, da spillet også er en objective-oriented, character-based, arena-shooter, men karakterne i Overwatch har langt flere karakterer og understøttede spillestile, end Team Fortress 2. Det er her at MOBA-inspirationen kommer frem, da hver karakter har deres eget ’ability kit’ og dertilhørende Ultimate ability, ligesom de fleste MOBA-karakterer også har. Hvert ’kit’ er skræddersyet til en bestemt spillestil og Ultimate abilities er en af de mest influentielle forcer i spillet. En velplaceret Hanzo Ultimate, der sender to drager afsted indenfor et bestemt område, kan f.eks. dræbe alle fjenderne på et objective, hvis de ikke er opmærksomme, mens den samtidigt også kan få folk til at fjerne sig fra et område, indtil evnen er færdig. Også mere defensive Ultimates kan ændre kampens flow betydeligt. Symmetra kan f.eks. med sin ultimate sætte en teleporter et sted i banen, der gør at hendes hold kan teleportere sig fra deres hovedbase tilbage til kampen på et sekundt, skulle de være faldet i kamp. Dette gør at man har en langt bedre chance til at beskytte et objective.





Der er dog et element hvor MOBA-spillere må ligge deres gamle vaner på hylden, nemlig når det kommer til at skifte helt midt i en kamp. Generelt set er alle helte svage eller stærke overfor en anden helt i spillet. Det er derfor vigtigt konstant at skifte sin holdkomposition, så man er stærk overfor de helte, der er at finde på det andet hold. Som garvet League of Legends-spiller skulle undertegnede virkelig vænne sig til at skifte helt i kampens hede, men det hjælper rigtig meget. Det giver en taktisk dybde at bruge denne funktion og gør gameplayet dét mere dynamisk, som resultat. Dette giver spillet en større balance, da man næsten altid har mulighed for at skifte til en helt der klarer sig bedre i en given situation.





Det er dog ikke umuligt at vinde et matchup mod en anden helt der er stærkere end éns valgte helt. Har man langt større evner til at undvige og sigte end sin modstander, så vinder man i langt de fleste tilfælde, så ens evner til spillet har rigtig meget at sige også.



Sprudlende personligheder



Det er ikke kun i gameplayet at heltene i Overwatch varierer fra hinanden. De har alle hver deres personlighed, som bliver givet til kende under spillet og ikke blot gennem deres accenter og tøjsmag, der i høj grad afslører deres nationalitet. Tracer er energisk og legesyg i hendes replikker, mens Hanzo konstant taler om sin knækkede ære. Junkrat er fuldstændig sindsyg og Winston er utroligt høflig overfor selv sine fjender, men har dog et problem med vrede og mister kontrollen engang imellem (hvilket kommer til udtryk i hans Ultimate-ability). Disse personligheder er både understøttet af stemmeskuepil, visuelt design og de respektive karakterers gameplay og gør at man begynder at holde meget af de forskellige karakterer og det er med til at give spillet en friskhed man ikke ser i så mange andre multiplayers-spil.





Karaktererne kan tilmed tilpasses af spilleren, der kan give dem nye skins, sejrsposeringer og sprays, m.m. Disse får man gemmer de loot boxes, man får når man går et level op i spillet. De indeholder så almindelige, sjældne, episke eller legendariske skins, sprays, profillogoer, etc. Og nogle gange får man tilmed spillets in-game currency, der også kan bruges til at låse op for indhold til ens helte. Hvis man er utålmodig kan man dog også købe loot boxes for rigtige penge og få loot på den måde. Der er derfor mulighed for spillere til at udtrykke sig via disse forskellige typer loot.



Fede plays og godt teamplay belønnes



Efter hver kamp i Overwatch viser spillet det der kaldes ’Play of the Game’. PotG har en algoritme der udpeger det fedeste og vildeste play i det forgangne spil og viser det i en replay til alle spillere. Denne algoritme går for det meste efter hvem der får flest kills i en given situation, eller hvis man lukker en anden karakter ned lige inden de skal til at kaste deres ultimate. Det er en fed feature til at starte med, men det er lidt trættende at se de offensive helte få PotG, hver gang, bare fordi de har bedre kill potentiale end en support-helt, f.eks. Man kan dog belønne sine team mates, og især supports, i post game-skærmen. Her udvælger spillet 3-4 spillere der har udmærket sig ved at få den længste kills streak, heale mest eller blokere en høj mængde skade, etc. Alle spillere kan derefter stemme på de spillere de føler der udmærkede sig mest i spillet. Det føles rigtig godt at få et klap på skulderen, hvis man har klaret det rigtig godt. Der er ingen deciderede rewards ved at få flest stemmer, men det er fedt at Blizzard har inkluderet systemet.





Farverig og charmende grafik



Overwatch bruger en tegnefilmsinspireret grafik, der til tider ligner noget der er taget direkte ud af en Pixar-film, ikke mindst i spillets cinematic trailers. Spillet er utroligt charmerende at kigge på og man bliver overrasket over hvor mange detaljer, som spillets områder indeholder. Hvad der er mere vigtigt er at man i de fleste tilfælde forstår hvad der sker på skærmen, fordi spillet også bruger en lang række visuelle tegn og fordi man altid kan se fjenden, hvis de er i ens synsfelt. Det gør at selv nybegyndere kan springe ind i spillet og forholdsvist intuitivt kan forstå hvad der sker i spillet.





Responsivt og gameplay-forøgende lyddesign



Overwatch er et spil der sætter sit lyddesign i front. Spillets lyddesign er fantastisk designet og det er der to grunde til, nemlig at det både er responsivt og gameplay-forøgende på samme tid. Du er ikke i tvivl om når du rammer dit mål, for ikke nok med at du får en grafik indikation, så er spillet kollisionslydeffekter utroligt gode. Det at gameplay og lyder spiller sammen i at give spilleren en responsiv oplevelse, gør spillet dét mere tilfredstillende at spille. Men lyden er også en hjælp for spilleren. Alle ultimates har nemlig en helt distinkt lyd, der fortæller spilleren at de skal passe på eller gøre brug af en ultimate. Når cowboy-helten McCree bruger sin ultimate, der kan slå alle fjender på skærmen ihjel med et enkelt skud, råber han: ”It’s high noon” og så er du ikke i tvivl om at du skal søge i dækning. Hanzos ultimate er ligeså nem at opdage, da han råber på japansk: ”Ryuu-ga wagateki kurau”. Disse to lyde er utroligt nemme at spotte. Du skal dog også være opmærksom på dine medspilleres ultimates, for Symmetra fortæller f.eks. når hendes teleporter er aktiv og Mercy råber ”Heroes never die” når hun genopliver sine medspillere. Det gør at man både ved hvornår fjenden og sine medspillere bruger deres ultimates. Dette er endda understøttet af at fraserne ændrer sig i forhold til om helten er på ens egen side eller fjendens. Når en Hanzo på ens eget hold f.eks. bruger ult siger han ”Let the dragon consume you” istedet, som er den engelske oversættelse af hans japanske frase. På den måde kan man kende forskel. En anden detalte, der hjælper spilleren når han/hun spiller, er at man altid kan høre fjendens fodtrin højere end ens holdkammeraters. Udover dette, så har alle helte deres helt egne og distinkte fodtrin. Disse ting gør at man kan nå at reagere og bruge det til at forbedre sit gameplay i spillet.





Konklusion



Overwatch er et utroligt veldesignet spil, overordnet set. Det er utroligt fedt at Blizzards første nye IP i mange år er så forfriskende og velfungerende og viser at de stadig kan deres kram. Spillets karakterer er varierede og har deres helt egne personligheder og det gør at man både interesserer sig for dem på et gameplay-mæssigt plan, men også på et mere emotionelt plan, og som resultat investerer man sig mere i spillets historie og karakterer. Mens gameplayet ikke er revolutionerende, så tager det de bedste elementer fra andre objective-based, arena shooters, samt MOBA-spil og blander dem i et velfungerende mix. Spillet er yderligere utroligt responsivt gennem både sit visuelle og lydmæssige design og spillere der lytter ordentligt efter får en fordel, da spillets lyddesign yderligere fortæller hvad der sker på slagmarken. Overwatch er overordnet set et fantastisk multiplayer-spil, der både kan spilles af nye og garvede FPS-spillere.  



10/10