Seneste

7 tips til at få succes med din Kickstarter-kampagne!

1462

09-02-2015 18:14

Crowfunding er et nærmest uundværligt redskab når man som indie-udvikler skal have sat gang i sin nye produktion. Men hvordan får man succes med at lave en crowdfunding-kampagne? Her kommer nogle tips til, hvordan du selv kan skubbe heldet i din retning.


1) Lav en video
Indrømmet, det er lidt mere tidskrævende at skulle lave en video, men tilgengæld er det også en af de helt store salgspunkter! En video (og helst så velproduceret som muligt) viser, at du har brugt tid på kampagnen og det er lettere at fange interessen fra din potentielle donor i en video end det er på ren tekst og billeder. En video er også et fantastisk redskab i forbindelse med markedsføringen af dit spil.


2) Begræns kampagnens længde
Det kan være fristende at oprette din kampagne med en periode så lang som muligt, men faktisk er det ikke altid den bedste ide. Vi anbefaler, at du maksimum sætter løbetiden til 30 dage. Det er rent psykologisk for modtageren af dit budskab. Jo kortere tid jo mere villig er personer til at donere, hvis det er et koncept de synes om.


Er der eksempelvis 60 dage til vil mange tænke ”der er massere tid så de skal nok nå det uden mig” eller ”jeg støtter når vi kommer tættere på”, man skal ikke være videnskabsmand for at vide at begge dele formentlig ikke ender med en donation.


3) Del i dit netværk, igen og igen
Den første del af dine donationer skal komme fra dit netværk. Folk vil ikke være den første til at donere så skaf gerne 5% (afhængig af dit mål selvfølgelig) af donationerne fra venner og familie allerede inden kampagnen bliver skudt i gang. Hvis du allerede ser ud til at have følgere og opbakning vil folk være mere tilbøjelige til at støtte dig. Hos Playception elsker vi at se nye spilideer og støtte dem, så du er mere end velkommen til at bruge vores forum til at reklamere for dit spil.


4) Lad folk følge din fremgang
Hvis du f.eks. laver en kampagne på 30 dage skal du gerne have lagt en plan for, hvordan de 30 dage skal bruges. Lav en blog og skriv et indlæg hver eller hver anden dag med opdateringer i processen. Vis nyt artwork fra spillet eller lignende, vis at du rent faktisk laver noget for at gøre det her til en succes, du sidder ikke bare på din flade og venter på pengene strømmer ind!


Opdater også løbende din kampagneside med nyheder omkring spillet og processen.


5) Fortæl hvad pengene skal gå til
Uanset hvor stort et beløb du søger støtte til skal du fortælle hvad pengene skal gå til. Det behøver ikke nødvendigvis være et gennemarbejdet budget men blot en liste over, hvad du vil bruge støtten til så folk kan se du rent faktisk bruger den fornuftigt.


6) Hav fordele til dem der donerer lidt
Der vil altid være flest der donerer små beløb, derfor skal du have lokket så mange som muligt i det segment til at donere til dig. Det gør du bl.a. ved at tilbyde dem fordele ved at støtte dig. Det kunne være in-game content når spillet lanceres. Det koster ikke noget men kan være meget værd for din kampagne! Husk også at have fordele af håndgribelig karakter til dem der vælger at støtte meget!


7) Sæt delmål for din udvikling
Inden du lancerer din kampagne skal du have slået fast, hvor meget du skal bruge for at gennemføre dine delmål. En måde kunne eksempelvis være ved at dele udviklingen op i forskellige modes, hvor singleplayer-delen er et delmål og multiplayer et andet (såfremt dit spil har multiplayer naturligvis). På den måde kan du også gøre det klart for folk, at hvis de vil have hele oplevelsen bliver de nødt til at hjælpe dig.


Skal vi hjælpe dig?
Her hos Playception vil vi meget gerne se flere spiludviklere få succes med deres spil, derfor vil vi meget gerne hjælpe dig med at læse din kampagne igennem og komme med forslag til, hvordan du kan forbedre den. Kontakt os her eller skriv i vores forum så skal vi nok hjælpe dig!