Seneste

Janku’s blog: Når teknologien overhaler virkeligheden

1380

18-05-2013 23:06

Det startede som en flok nørder i et tæskevarmt lokale, som sad og nørklede med at omdanne en datamaskine, som egentlig var beregnet til at foretage vanvittig kompleks matematik, til noget som enhver kunne forstå. Til leg og sjov. Det endte ud i en beskeden forgænger til det, vi i dag ville grine vores røv i laser over. Et 8-bits pingpong spil. Vi har alle spillet det på et tidspunkt i vores liv (Og hvis du ikke har, så få røven med dig! Det er en del af din opdragelse! (Spil Pong!) Et simpelt sort-hvid spil, som dengang har været revolutionerende, da det faktisk omdannede tørre, vanvittige maskiner, til noget som alle kunne forstå.  Nogen ville påstå, at det var spild af tid, men det tændte alligevel en gnist i folk, at se den lille bold (Læs: Stor pixel) flyve over skærmen, og den desperate kamp for at ramme den med battet (Læs: Større pixel).


I dag vil mange unge slet ikke kunne forstå, hvorfor det spil var så vanvittigt. De er vokset op med Modern Warfare 2 og World of Warcraft, så for dem er grafik og gameplay blot er et eksistensminimum for alle udgivne spil i dag.


Grafikken er gået fra 8-bit til 16-bit og hele vejen til i dag, hvor det er muligt, at spille spil med quad-HD og det der er vildere. Men der er ved at ske noget, som tager det et længere stykke. Et stykke hardware, som vil forandre vores forståelse af hvordan det er at game.


Bevægelse bliver trenden


I de senere år er det blevet trenden, at få spilleren til at involverer sig mere i at spille spillet. At involverer spilleren i gameplayet har været dikterende for især konsolspillenes udvikling lige siden Nintendo skabte den revolutionerende Wii. Den gjorde op med vores forestillinger om, hvad der var muligt indenfor gaming for den almene spiller indenfor husets fire vægge.


Tidligere forsøg på at involvere spilleren var enten fejlet, eller var abnormt dyrt. Hvem har ikke prøvet Playstation 2’s gadget ”Eye-Toy”, som mildest talt var til grin. Et lille 1,3 megapixel kamera, som angiveligt skulle ændre paradigmet indenfor konsolspil. Resultatet udeblev, men blev et skridt på vejen til at skabe en type spil, som gjorde spilkulturen folkelig. Wii-crazen ramte verden, og jeg oplevede personligt et højdepunkt en juleaften, hvor mine bedsteforældre gav sig selv en Wii. Et forfærdeligt syn - Og en forfærdelig følelse, da jeg tre uger senere fik tæsk af min egen mormor i Wii Golf.


Med Wii’en beviste Nintendo, at det var muligt, at skabe en konsol, som var for alle - både de hardcore gamere, som nu kunne spille Call of Duty med et ”rigtigt” våben, og til den ældre casual gamer, som bare vil tage et slag golf, men er for doven til at anskaffe sig et rigtigt sæt køller. I de følgende år har de andre producenter fulgt med, for at inddrage spilleren endnu mere, i form af X-box Kinect og Playstation Move. Sjove konsoler, ingen tvivl. Men lidt for ensidige? Hvorfor ikke inddrage os helt? Bare rolig... Det er her snart.


 Virtual Reality tager over


Virtual Reality.. Begrebet klinger af Sci-fi, og med god grund. Tanken om at kunne tage en hjelm på og så være et helt andet sted, vil kunne imponerer selv den mest stædig teenager, som ikke fatter en bjælde af det fede ved bip-bipspil. Teknologien til at lave en sådan hjelm har været tilgængelig i mange år, men softwaren og prisen har gjort det umuligt for almindelige mennesker at bruge for alvor. Nu mener en amerikansk IT-gut at have fundet svaret. Produktet hedder Oculus Rift, og tanken er, at man får en hjelm på, som vil kunne trække dig ind i en verden, som mange gamere har drømt om.


Ideen er, at kombinere avanceret software, designet specifikt til hjelmens dimensioner og dermed skabe den ultimative gaming oplevelse. Desuden er hjelmen designet til et udsyn på 110 grader, hvilket svarer nogenlunde til hvad et normalt menneske kan se. Kombineret med ingen responstid gør, at spilleren vil få fuld kontrol og en følelse af at være der selv.


At man så derudover arbejder på at kunne levere en spilgrafik der er endnu bedre end den vi kender fra CoD Black Ops, Crysis og Fallout, gør at en gemen computer-/konsolspiller som mig selv, vil få en følelse af, at vi ikke længere befinder os i en interaktiv verden, men at vi er i en anden virkelighed.


Tanken er skræmmende


Ingen tvivl om, at en maskine som Oculus Rift vil være noget det kan gå de fleste op af stolen af begejstring, men jeg synes jo at tanken virker en smule skræmmende. At kunne deltage så meget mere i et spil, end vi allerede gør det i dag, giver for mig at se nogle udfordringer i forhold til at kunne skelne imellem spil og virkelighed. Når grafikken er realistisk, og du befinder dig i en genereret virkelighed, så synes jeg at teknologien er nået for langt til min smag - i hvert fald indenfor nogle typer spil.


Det hjelmen fortrinsvist vil blive brugt til er nok skydespil, i min optik. FPS shooter spillene vil få en renæssance, og forr mange er det en god ting. Men er det? Hvis vi ikke længere kan differentiere imellem virkelighedens krig og den i spillene, gør vi så ikke krig til noget som er svært forståeligt for dem som i forvejen har svært ved at skelne? Der er for mig at se en klar problematik, som vi skal være opmærksomme på når produkterne kommer på markedet.  


Jeg tror, at man kan gøre mange ting endnu for at forbedre spiloplevelsen for spillere verden over, men umiddelbart virker Oculus Rift som et stort skridt på vejen. Teknologien er stadig på tegnebrættet, men indenfor ganske få år vil den være at finde på hylderne, og være til at købe for almindelige mennesker. Jeg tror det vil revolutionere den måde vi ser på gaming i dag. Både på det gode og det onde. At de kan udvikle sig i en negativ retning bliver dog ikke dominerende, da man vil se det for hvad det er. Sjov og leg. Personligt kan jeg ikke vente med at prøve det!